domingo, 30 de abril de 2017

Les matemàtiques i el seu ensenyament

Des que Pitàgores encunyara el terme matemàtiques allà pel segle VI abans de Crist, la manera d'adquirir i ensenyar coneixements matemàtics ha sigut una preocupació constant de la humanitat en totes l'èpoques. 


Clar que per a Pitàgores les matemàtiques era una ciència molt més àmplia que el que entenem avui dia com a tal. Englobava de fet tot el saber científic. Els pitagòrics són els que van dividir el saber en les cuatre matèries, Aritmètica (el seu lema era "tot és nombre"), Geometria, Música i Astronomia. El perdurable cuadrivium que, al costat de la Lògica, la Retòrica i la Gramàtica, el trivium, va constituir la base de l'ensenyament durant més de dos mil anys. Les set branques dels sabers humanístics, en contraposició als teològics. Ben avançat el segle XVII la formació universitària de Newton a Cambridge estava basada en aquestes matèries.

Els continguts abastats per les Matemàtiques constituïen de fet el conjunt de sabers relacionats amb la naturalesa.

Malgrat la seua imatge de veritats immutables des dels temps de la Grècia Clàssica, les matemàtiques són una ciència viva, en constant evolució, i no solament pels continguts que abasta. Els intents de resoldre problemes històrics han anat donant origen a noves branques de les matemàtiques. 

Text de: Antonio Pérez Sanz 

No hay comentarios:

Publicar un comentario